Tehnologija hrane – regionalna, lokalna hrana i sljedivost
Na samom je otvorenju gospodin Jochum iz Austrijske poljoprivredne komore održao zanimljivo predavanje o tome na kojem se mjestu nalaze i u kojem smjeru idu lokalni/regionalni poljoprivredni proizvodi. Tako je istaknut podatak da u Republici Austriji, suprotno našim očekivanjima, pada udio izravne prodaje i „domaće hrane“. Ukupno se 90 % hrane prodaje putem supermarketa, i to kroz tri najveća trgovačka lanca. Izazov za austrijsku poljoprivrednu komoru predstavlja način na koji se lokalni proizvodi mogu plasirati putem velikih trgovačkih lanaca, pošto su se navike potrošača uvelike promijenile. Prošlo je vrijeme kada je otići na selo i opskrbiti se većim količinama prehrambenih proizvoda bila praksa jer danas moderni čovjek nema vremena za odlazak na selo nego se najvećim dijelom opskrbljuje u supermarketima.
Zanimljiv je i način na koji razmišljaju u Austrijskoj komori o mijenjanju postojećih trendova i promociji lokalnih/regionalnih proizvoda. Njihov pristup kreće od jednostavne činjenice da „svi volimo ono što poznajemo“, stoga su i krenuli u pravcu upoznavanja potrošača s proizvođačima hrane, s podnebljem gdje se ona proizvodi, pokušavaju uspostaviti autentičnost i povjerenje na relaciji proizvođač-potrošač, odnosno lokalno proizvedenoj hrani dati lice proizvođača. Pokušavaju naći način zabrane obmanjivanja potrošača i pojednostavniti zakonodavstvo u pogledu prerade na gospodarstvima.
Spomenut je i pojam direktne prodaje s jamstvom koja podrazumijeva: oznake kvalitete, zadovoljavanje nekoliko kategorija kvalitete proizvoda, profesionalizaciju na svim razinama – ICT tehnologije, a što sve nužno iziskuje dodatno educiranje farmera. Sve spomenuto radi se pod dobro poznatom i malo preformuliranom parolom „misli globalno, jedi lokalno“.
Gospodin Nepf upoznao je nazočne s konceptom sljedivosti u proizvodnji hrane i načinom na koji se Austrija, odnosno njegova agencija (AGES), bavi sa navedenom problematikom. Pored procedura koje provodi agencija, a koje osiguravaju sljedivost proizvoda od farme do stola, zanimljiva je bila činjenica da je 50 % agencije AGES u rukama Republike Austrije, a ostalih 50% u vlasništvu poljoprivrednih proizvođača.
Na burzi je u poslijepodnevnim satima održan i susret te razmjena ideja između poslovnih ljudi iz svih zemalja sudionica skupa, na kojem nažalost nije bilo predstavnika poslovnog sektora Republike Hrvatske.
Područni odjel HPK Primorsko-goranske županije
Petar Mamula, dipl. ing.
stručni savjetnik za ekološku i
integriranu poljoprivredu
0 comments
Write a comment