Modernom tehnikom do uspjeha
U tome im veliku podršku daje čelništvo Općine, što se vidjelo i na djelu kada je organiziralo put u Županju u našu jedinu tvornicu žitnih kombajna „Same Deutz-Fahr Žetelice“ d.o.o.
Posjeta tvornici bila je 21. lipnja 2013. s ciljem upoznavanja poljoprivrednika s najnovijom tehnikom koja se koristi u svijetu, ali i kod nas. Organizator ove posjete, uz općinu Čađavica je i tvornica kombajna koja je ovom prigodom pozvala novinare i stručne službe, među njima i Poljoprivrednu savjetodavnu službu, kako bi prezentirali svoje proizvode i upoznali širu javnost sa dostignućima u proizvodnji najnovije tehnike i tehnologije koja jamči dug i uspješan vijek korištenja.
Na početku posjete domaćini su posjetiteljima zaželjeli dobrodošlicu i ugodan boravak. Gospodin Damir Kobaš, tehnički direktor proizvodnje ukratko je upoznao nazočne sa poviješću tvrtke koja seže u 1927. godinu u Italiji, kada je osnovana grupacija Same Deutz-Fahr koja se bavila proizvodnjom: traktora, žetvenih kombajna, specijaliziranih kombajna, dizel motora i poljoprivrednih strojeva. Tijekom 2003. grupacija je postala većinski dioničar tvrtke „Deutz AG“ iz Njemačke. Proizvodi kompanije ili grupacije brendiraju se pod imenima četiri marke: Same, Deutz-Fahr, Lamborghini, Gregorie. Svaka marka zadržala je svoju vlastitu osobitost.
Od 2005. godine postaju vlasnici (privatizacija) bivše tvrtke „Đuro Đaković„ iz Županje koja je bila u sastavu holdinga „Đuro Đaković„ iz Slavonskog Broda. U nju su uložili i ulažu značajna sredstva, prvenstveno u visoko specijaliziranu radnu snagu (340 zaposlenika), ali i u postrojenja. Nabavljena je linija kataforetskog lakiranja (bojanje dijelova u crno – pocinčavanje materijala), koji se sastoji od 14 bazena sa različitim otopinama i kiselinama. Posjeduju dva lasera za rezanje limova koji su automatizirani i certificirani. Također se mogu pohvaliti sa optimiziranjem procesa zavarivanja, kao i strojevima za balansiranje.
U početku su se dovozile komponente za kombajne u tvornicu, gdje su se sklapale u gotov proizvod – kombajn. Danas se u tvornici proizvodi oko 60 % komponenti (dijelova) od ukupno 8000 dijelova koje čine gotov kombajn. Motor dolazi direktno iz Njemačke iz „Deutz AG“ i to od 220–400 KS, a motori su euro 4 koji zadovoljavaju EU standarde. Žetveni dio kombajna ili heder ili adapter za žitni kombajn proizvodi se u Mađarskoj, a koristi se „Schumacher“ kosa (noževi).
Kapacitet tvornice proizvodnja je 1000 kombajna godišnje, a sada se kreče od oko 500 kombajna na godinu, a skorašnji plan je 700–800 kombajna ili 2–2,5 kombajna na dan. U Županji se proizvode kombajni serije 6040 – 6090, a u izvoz ide 90% proizvodnje, najviše u Njemačku i Francusku. Ono što je za nas najinteresantnije je cijena, a ona se kreče od 130.000 EUR pa do 200.000 EUR, što ovisi o željenoj opremi. Naglašeno je da vrlo ozbiljno rade na projektima eko-kombajna za budućnost.
Po završetku vrlo zanimljivog predavanja, slijedio je obilazak tvornice tj. proizvodnog pogona. Stručni voditelj gospodin Rajan Pranjić strpljivo je odgovarao na brojne upite i iscrpno nas upoznao sa svakim korakom – taktom (15 taktova) proizvodnje. Linija se sastoji od pet cjelina:
-
Rezanje (dva lasera)
-
Zavarivanje
-
Bojanje
-
Linija montaže
-
Gotov kombajn
Prolaskom kraj svakog takta detaljno je objašnjeno što i kako se radi. Posebno je naglašeno da svaki dio ima svoj prateći list i da nakon svake obrade ide na kontrolu. Kontrola 3 D rukom je vrlo interesantna, jer ona uspoređuje kontrolirani dio sa nacrtom. Posebna pažnja se vodi o kabini kombajna, ali i o bunkeru. Na završnom taktu vrši se postavljanje oznaka – naljepnica i kompletno bezbojno lakiranje tj. šminkanje.
Nakon obilaska tvornice, na otvorenom skladištu bilo nam je omogućeno detaljno pregledavanje izloženih primjeraka kombajna izvana i iznutra u kabini. To je izazvalo veliko zanimanje kod nas posjetitelja, jer smo htjeli osjetiti veličinu, snagu i udobnost tog vrlo složenog i zahtjevnog stroja koji zadovoljava sve složene zahtjeve koji su stavljeni pred njega, obzirom na današnje tehnološke i tehničke izazove.
Završetak ovog poučnog posjeta bio je vezan za raspravu o svemu viđenom i o mogućoj još boljoj suradnji kako sa fakultetima i svim stručnim službama u njihovoj domeni, tako i direktno sa kupcima tj. poljoprivrednim proizvođačima koji sve više izražavaju želju za edukacijom i što boljim upoznavanje tehničkih i tehnoloških dostignuća, kako bi bili konkurentni i spremni za utrku sa poljoprivrednicima iz EU.
Đuro Cerovčec, dipl. ing. agr.
stručni savjetnik za mehanizaciju