Prva austrijsko-hrvatska radionica „Eko-hrana“

austrija1.jpgworkshop2_2.jpg

hrvatska-zastava_1.JPG

 



Zbog sve veće potražnje hrvatskih potrošača za ekološki proizvedenom hranom osim prodaje ekoloških proizvoda u supermarketima i drogerijama raste i broj specijaliziranih trgovina za eko-proizvode. No, zbog nedostatne količine domaćih eko-proizvoda na hrvatskom se tržištu prodaje uglavnom uvozna hrana. Austrija je stoga, kao jedan od najvećih i poznatijih svjetskih proizvođača ekoloških proizvoda kvalitetan partner za razmjenu iskustava na području proizvodnje i distribucije eko-proizvoda.

Cilj radionice je bio upoznati se sa stručnjacima iz područja proizvodnje, marketinga i prodaje ekoloških proizvoda, kušati austrijske eko-proizvode i informirati se o prodaji, uvozu i deklariranju ekoloških proizvoda u RH.

Pozdravne riječi sudionicima radionice uputili su u ime Austrijskog veleposlanstva gosp. Roman Rauch, direktor Austrijskog ureda za vanjsku trgovinu u Zagrebu i gosp. Dragomir Đević, načelnik Sektora za razvoj ruralnog prostora Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja RH.

Stručna predavanja o ekološkoj poljoprivredi održana su prema rasporedu:

Razvoj ekološke proizvodnje u Hrvatskoj – Tomislav Petrović, načelnik Odjela za ekološku i integriranu poljoprivredu Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja;

Poljoprivredna ekološka proizvodnja u Austriji – Erika Karner, koordinatorica za ekološka pitanja, Agrarmarkt Austria Marketing GmbH.

Predavanja na temu trgovina ekološkim proizvodima održana su prema rasporedu:

Prodaja ekoloških proizvoda u RH (prodajni kanali i uvoz) – mr. sc. Marija Ševar, načelnica Odjela za integriranu i ekološku poljoprivredu Hrvatskog zavoda za poljoprivrednu savjetodavnu službu;

Uvoz i deklariranje ekoloških proizvoda u RH – mr. sc. Željko Herner, stručni savjetnik Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja;

Prodaja i marketing ekoloških proizvoda u Austriji – Erika Karner, koordinatorica za ekološka pitanja, Agrarmarkt Austria Marketing GmbH;

Izazovi u poslovanju s ekološkim proizvodima na hrvatskom tržištu – Jadranka Boban-Peić, direktorica, Biovega d.o.o.;

Prezentacija ankete“Eko hrana u Hrvatskoj“ – Tatjana Rajković, direktorica odjela Custom Research, GfK Centar za istraživanje tržišta d.o.o.

Izložbom i predstavljanjem austrijskih eko-proizvoda uzvanici su mogli vidjeti i kušati austrijske proizvode vrhunske kakvoće.

Svako izlaganje pratila su pitanja te se proširivala slika stanja ekološke proizvodnje i proizvoda u Austriji. Ukupno 20102 ekološka proizvođača proizvode na 383765 ha obradivih površina uz približno toliko livada i pašnjaka što čini 19 % poljoprivrednih površina u Austriji. Najvažniji proizvodi su mlijeko i mliječni proizvodi (sir, jogurt, voćni jogurt, maslac) zatim jaja i krumpir.

Zanimljiv je put razvoja ekološke poljoprivrede u Austriji. Prije ulaska u EU stanje ekološke poljoprivredne proizvodnje u Austriji je bilo poprilično sivo. Mala i srednja gospodarstva bila su naizgled bez perspektive. Uvidjelo se da tako dalje neće ići te je 1995. donijeta strategija podrške ekstenzivnoj poljoprivredi, a time i ekološkoj. Uslijedio je veliki porast ekološke proizvodnje. U početku je cijena ekoloških proizvoda bila viša od cijene konvencionalnih proizvoda. Trenutno se teži izjednačavanju cijena ekoloških i konvencionalnih proizvoda, osim kod ekološki proizvedenog krumpira. Također je primijećeno da promjenom svijesti o konzumiranju mesa i mesnih proizvoda stagnira potražnja za ekološki proizvedenim mesom. U Austriji se eko-hrana uglavnom prodaje u trgovačkim centrima s kojima je ostvarena dobra suradnja, postoje trgovačke marke bio proizvoda. Za usporedbu, u Njemačkoj se eko-hrana uglavnom prodaje u malim trgovinama. Dobra vijest je da sve veći broj potrošača danas prepoznaje razliku između ekološkog i konvencionalnog proizvoda. 

Područni odjel HZPSS-a Požeško-slavonske županije
Snježana Pešut-Pilon, dipl. ing. agr.
stručna savjetnica za integriranu i ekološku poljoprivredu

Pripremi za ispis