Obrazovanje odraslih

Osnovni ciljevi programa IPA su pomoć državama kandidatkinjama i državama potencijalnim kandidatkinjama u njihovom usklađivanju i provedbi pravne stečevine EU, te priprema za korištenje Strukturnih fondova.
 
Program IPA sastoji se od sljedećih pet komponenti:
IPA I –   jačanje kapaciteta i izgradnja institucija;
IPA II –  prekogranična suradnja;
IPA III – regionalni razvoj;
IPA IV – razvoj ljudskih potencijala;
IPA V –  ruralni razvoj.
 
Prema komponenti IV – razvoj ljudskih potencijala stvorena je Mreža obrazovnih institucija u Hrvatskoj, koja kroz 2 sufinancirana projekta EU – od 360 tisuća eura: MOTO (mljekar – sirar) i ekološki poljoprivredni gospodarstvenik, provodi besplatno obrazovanje odraslih za 320 upisanih polaznika u oba programa.
 
Uoči početka nove školske godine za besplatno obrazovanje poljoprivrednika u Gradskom poglavarstvu u Velikoj Gorici je 2. rujna održana prezentacija navedena dva  projekta. Osim nositelja projekta: Prirodoslovna škola iz Karlovca i Centar za šljivu i kesten iz Petrinje, te njihovih partnera na projektu: Učilište APIS iz Velike Gorice, Pučko otvoreno učilište iz Knina, kao i suradnika na projektu: Udruge malih sirara Zagrebačke, Karlovačke i Šibensko-kninske županije, prezentaciji je u ime Grada Velike Gorice prisustvovala i pročelnica Upravnog odjela za gospodarstvo i poljoprivredu Zlata Filipović, koja je obećala da će Grad i dalje novčano podržavati ovakve hvale vrijedne projekte.

Opći cilj projekata je pridonijeti ravnomjernom razvoju poljoprivrede na području Republike Hrvatske te osnažiti kapacitete ustanova za obrazovanje odraslih, modernizirati postojeće programe sa svrhom unapređenja vještina, kompetencija i konkuretnosti odraslih na tržištu rada.

Prvi projekt – MOTO (mljekar – sirar) ima vrijednost od 165 tisuća eura, od čega su 140 tisuća eura sredstva Europske Unije. Više od 5 tisuća eura je osigurala Karlovačka županija, a preostali dio od oko 20 tisuća eura Prirodoslovna škola Karlovac (koja je ujedno i nositelj ovog projekta) s partnerima – Pučkim otovorenim učilištem iz Knina i Učilištem APIS iz Velike Gorice. Projektne aktivnosti MOTO-a pokrivaju Karlovačku, Šibensko-kninsku i Zagrebačku županiju te su u najvećoj mjeri usredotočene na populaciju ruralnih područja.
Od 320 polaznika, koji će se kroz dva projekta besplatno školovati, u ovoj će se godini za zanimanje mljekar – sirar obučiti 70 članova obiteljskih poljoprivrednih gospodarstva.

Za mljekare se mogu prijaviti osobe starije od 15 godina, uz uvjet daimaju završenu osnovnu školu i članovi su obiteljskih poljoprivrednih gospodarstavakoja se bave proizvodnjom i preradom mlijeka, a prednost su imali muškarci. Nastava traje 140 sati, od toga će se teorijski dio održavatiu prostorijama Učilišta APIS u Velikoj Gorici, apraktični diou mini-sirani Prirodoslovne škole u Karlovcu. Nakon završetka nastavnog programa polaznici pristupaju pismenoj i usmenoj provjeri znanja te kada polože ispite – dobivaju uvjerenje o zvanju, koje se zatim upisuje u radnu knjižicu.

Drugi projekt – Ekološki poljoprivredni gospodarstvenik,uvrijednosti od 200 tisuća eura, provodi javna ustanova za obrazovanjeCentar za šljivu i kesten iz Petrinje, u suradnji sa Učilištem APIS iz Velike Gorice i Pučkim otvorenim učilištem iz Novske.
Ovim projektom se želi educirati lokalno stanovništvo i ekonomski unaprijediti poljoprivredna proizvodnja te smanjiti depopulacija sela.

– Poljoprivrednici se moraju uključiti u cjeloživotno obrazovanje jer u suprotnom neće dobiti ništa iz pretpristupnih fondova. Nažalost, veliki broj poljoprivrednika nema nikakav „papir“, a bez toga ne možemo biti konkurentni u Europi. Stoga se mi u ovoj mreži obrazovnih institucija trudimo pružiti adekvatnu edukaciju, i to u ovom slučaju – besplatno! Tako da sa znanjem bez plaćanja radimo uštedu svima, smatra ravnatelj prve specijalizirane škole za obuku poljoprivednika APIS iz Velike Gorice Dario Frangen, čije Učilište posluje sa 16 projekata odobrenih od strane Ministarstva znanosti i tri odobrena od Ministarstva šumarstva, dok su trenutno tri projekta u procesu odobrenja, a dva u procesu izrade.

 Obrazovanje odraslih ima ključnu ulogu u borbi protiv socijalne isključenosti, a razvoj vještina odraslih osoba povećat će ne samo tehničke, ili vještine povezane sa zaposlenjem, nego i ključne životne vještine – vještine traženja posla te će motivirati odrasle da postanu proaktivni na tržištu rada. Obrazovanje odraslih ne samo da pomaže u stvaranju efikasnijih radnika te bolje informiranih i aktivnijih građana, već unapređuje cjelokupnu kvalitetu življenja, zaključio je ravnatelj Prirodoslovne škole iz Karlovca Damir Jakšić.

 
Ivana Berg-Divald, mag. novinarstva
Hrvatski pčelarski savez
 
Područni odjel HPK-a Zagrebačke županije
Javna poljoprivredna savjetodavna služba
Anđelka Pejaković, dipl. ing. agr.
Pripremi za ispis